Mål

kommuner i Telemark

Styringssystemet gir kommunene mulighet til å:

  • Holde oversikt over alle systemene/applikasjonene som kommunen benytter
  • Kunne svare på hvor dataene ligger når innbyggere spør etter egne data
  • Planlegge sikkerhetssystemer som sikrer bare autorisert tilgang til data
  • Gi ledergruppen faglig underlag for strategiske digitaliseringsinvesteringer
  • Planlegge kommunens bruk av nasjonale offentlige felleskomponenter
  • Stille krav til leverandørene om å tilpasse sine løsninger til kommunens arkitektur og behov





    Direktoratet for forvaltning og IKT sin 3-stegs trappetrinnsmodell med tillegg av nivå 0, som er utgangspunktet for Orden i eget Hus - i praksis Orden i eget hus - i praksis

Det er definert følgende gevinstpotensialer for kommunene som samarbeider om løsningen:

  • Felles datakatalog og applikasjonsregister for mange kommuner
  • Registrering av data bare en gang
  • Prosedyrer for å holde virksomhetens datagrunnlag oppdatert
  • Beskrivelse av datasett og tilgjengelighet

Løsningen er et lederstøtteverktøy og styringssystem som bidrar til:

  • Å videreutvikle kommunen digitalt – bedre grunnlag for å planlegge fremtidige behov
  • God informasjonsforvaltning og orden i eget hus
  • Arkitekturkontroll
  • Kostnadskontroll
  • Delt kommunalt applikasjonsregister
  • Delt nasjonalt datasettregister (felles datakatalog)




Skjermbilde fra løsningen som viser hvordan applikasjoner, datasett og felleskomponenter henger sammen: eksempel fra løsningen: Arkitektur